måndag 19 maj 2008

Härliga Öland!

Tidigt i fredags morse drog vi iväg till Öland! Kom hem relativt tidigt från vår sommarfest men det var ändå lite segt när klockan ringde och det var dags att stiga upp och packa. Vi började dagen med ett besök på banken i Borgholm - vi pratade lite med vår bankman Ronny om vårt planerade husbygge. Det gick finfint!! Efter det blev det en runda i Slottsskogen. Vi passerade både kungens kaffetorp, solliden och slottsruinen. I sommar får det nog bli en tur inne på Solliden igen, det var ett par år sedan jag var där nu. Kanske kan man få lite inspiration till sin egen trädgård :)

I Lördags var åkte vi norrut med M och P. Vi startade med ett stopp utmed vägen där de säljer egenodlad sparris! Vi köpte ett par buntar som smakade betydligt bättre och mer än de spanska och thailändska som man hittar i affären. Jag älskar verkligen sparris och har ett par plantor på tillväxt ute i växthuset. Hoppas att jag lyckas få dem att växa till så att jag så småningom kan skörda egen sparris. Det som är lite tråkigt med sparrisplantor är att det tar tre år innan man får lov att skörda...hur ska jag kunna vänta?? Efter det stoppet blev det som vanligt en runda i skogen i Ramsnäs och efter det en fotosession på Allvara Sjöängar. Där fanns massor av Adam och Eva (orchideer) och Majvivor. Hittade även några söta rosa kattfötter. Det sista stoppet på vår lilla tripp gjorde vi i Ninnis Kroppkasbod i Källa. Jag gillar verkligen öländska kroppkakor och de som de gör på Ninnis är verkligen top of the line!

Här kommer lite bilder..









Inga kommentarer: